vrijdag, februari 20, 2009

Geslaagd voor bureaucratie examen

Vandaag met vlag en wimpel geslaagd voor mijn bureaucratie examen.
Na onze verbuizing is er natuurlijk een hele papierwinkel weg te werken. Van de week was ik op de burgerlijke stand om ons nieuwe adres op te geven.

Ik vroeg vijf formuliertjes en vulde ze met het puntje van mijn tong uit de mond in.
Toen ik me bij de balie meldde bleek dat ik het verkeerde formuliertje had ingevuld.. De informatie was wel allemaal hetzelfde, maar het moest op een ander soort formuliertje.. Ik ging bijna door het lint en met knarsende tanden nam ik de andere formuliertjes in ontvangst. Nu moet je ook nog weten dat het veel te kleine papiertjes zijn, waar je met geen mogelijkheid al de informatie op kwijt kan die gevraagd wordt..

Maar goed, gisteren thuis die nieuwe formuliertjes toch maar keurig ingevuld.
Voordat ik vandaag weer het bunker van de burgelijke stand binnenliep, bad ik om meer zichtbare vrucht van de Geest in mijn leven. Geduld. Zelfcontrole..

En ja hoor, dat soort dingen moet je niet bidden, want dan wordt je gelijk weer getest.. De vriendelijke dame zei me streng, dat ik nog wat meer formuliertjes moet invullen. Want voordat je je nieuwe adres kunt opgeven, moet je op een ander formuliertje (ja, ook nu weer dezelfde informatie...) aangeven dat je het oude adres verlaat.. Ik voelde het lint weer aankomen, maar deze keer was ik erop voorbereid en ik zei zuchtend met een gemaakte glimlach. Okeeee..

En dus ging ik zitten aan een van de tafeltjes. Lenna zat me vragend aan te kijken.. Ik zei; ik weet het schat. Ik snap je.
Anyway, toen ik al die formuliertjes inleverde bij de balie, bekeek weer een andere dame ze zuur. U moet hier nog wat invullen meneer.. Gehoorzaam begon ik te schrijven. "Goed leesbaar!" zei ze tegen me.. Het lint begon nu weer akelig dicht te komen.. Maar ik sprong er over heen en deed alsof ik de dame niet hoorde.

Toen de ambtenaar bij de volgende balie de stapel formuliertjes, paspoorten en zo meer zag, schoot ze te hulp. En plotseling zag ik twee ambtenaren druk in de weer met mijn formuliertjes. Ze zagen zelf door de bos niet meer, en ik dacht eerlijk gezegd; "tja, dat krijg je ervan. Ik wilde het met minder doen.."..

Een klein uurtje later liep ik naar buiten. Onze adreswijziging zit in het systeem. Het is gelukt. Het sneeuwt hier centimeters dik, Lenna geniett van de koude watjes op haar gezicht, en ik voel me bijna net zo blij als toen ik mijn rijbewijs haalde.. :-)

O ja.. mijn rijbewijs.. Die moet ik binnenkort ook nog laten wijzigen...

1 opmerking:

Anoniem zei

Gefeliciteerd met het slagen voor dit intensieve examen! Ik ben trots op je. Chapo!

Mama

Een reactie posten