donderdag, maart 26, 2009

Field Ministry Academy 3

We zijn nu zo ongeveer op de helft van de tijd hier. Gisteren is er weer flink geploegd in mijn denken. Toen we om 21 u 's avonds stopten was ik er helemaal gaar van. Maar met de vermoeidheid in mijn hoofd groeide ook de hoop in mijn hart.

Gisteren leerde ik om op een nieuwe manier naar problemen in onze bediening te kijken. Stap voor stap een probleem beoordelen, en dan later vanuit de kracht van je gemeente kijken wat je met er mee kan doen.
We deden daar een praktische oefening mee, en ik kwam de zaal uit met een paar konkrete ideeen die ik volgende week kan gaan uit proberen.

Een van de leukste ideeen die ik tot nu toe heb gekregen is het opzetten van een interactief preek-team. Omdat ik creatiever denk als ik met anderen kan communiceren, kan ik bij wijze van preek voorbereiding elke week een bijbelstudie doen met twee anderen. En als we samen een studie maken, de teksten vanuit verschillende kanten bekijken, dan gebeuren er een paar goede dingen tegelijk; ik train twee anderen in hun (s)preek-vaardigheid, doordat ik ze mee laat delen in mijn zoeken. En ik leer van hen, en profiteer van het creatieve proces dat op gang komt als we samen zijn. Als ik elke week met twee anderen ontmoet om zoiets te doen, dan heb ik per maand weer acht mensen waar ik intensief mee ontmoet. En ik verwacht dat dat voor ons allemaal iets heel positiefs zal zijn.

Gisteren hadden we het over gemeentegroei. Op een gegeven moment zat de sfeer goed in het gesprek, en vanuit verschillende culturen werd er heftig en positief op elkaar gereageerd. Zeker als het gaat om het motiveren van mensen in je gemeente.

Tekst van de dag?
Pro 26:12 Do you see a man who is wise in his own eyes? There is more hope for a fool than for him.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten